Как да говорим по телефона, ако имаме загуба на слуха?
Телефонният разговор може да бъде труден, със или без наличието на слухов апарат, тъй като качеството на телефонната връзка и средата, в която се намирате, могат да допринесат за усложняването на разговора.
Ако страдате от загуба на слуха, има някои неща, които можете да направите, за да подобрите разговора и за да сте сигурни, че ще чуете цялата необходима информация.
Нека разгледаме пет начина за подобряване на чуваемостта по време на телефонен разговор, особено в случай на увреждане на слуха.
Позициониране на устройството
Начинът, по който държите телефона, и мястото на което се намирате, могат да подобрят качеството на звука.
Ако носите слухов апарат, трябва да установите кое е Вашето по-подходящо ухо за провеждане на телефонни разговори и да сте наясно къде е разположен микрофонът на Вашето слухово устройство. Поставете телефона на по-здравото си ухо в непосредствена близост до микрофона.
Ако имате модел слухов апарат, който се поставя зад ухото (BTE, RIC, RITE), микрофонът ще се намира над горната част на ухото Ви, така че ще трябва да държите телефона малко над него. Ако слуховият Ви апарат се намира в ухото (ITE, ITC, CIC, IIC), микрофонът ще бъде разположен в ушния канал, така че следва да държите телефона както обикновено.
Понякога, ако държите телефона твърде близо до микрофона в някое от двете положения, може да се получи известна микрофония (свистене). Ако това се случи, посъветвайте се с Вашия аудиолог или аудиометрист и ги помолете да проверят позиционирането и настройките на слуховия Ви апарат.
Мястото, на което се намирате, когато приемате телефонно обаждане, също е много важно за добрата и ясна комуникация. Ако използвате стационарен телефон, няма да имате голям избор, но се надяваме, че телефонът Ви вкъщи е разположен на сравнително тихо място. Ако приемате обаждане по мобилен телефон, преместете се на тихо място с минимален фонов шум. Това ще Ви позволи да се съсредоточите върху човека, който Ви се е обадил, а не да се разсейвате от околния шум.
Опцията Telecoil (телебобина)
Проверете дали слуховият Ви апарат разполага с опцията Telecoil (телебобина). Ако има такава, ще можете да я активирате, когато използвате стационарен телефон, който разполага със същата. Когато включите тази настройка, тя ще използва магнитна индукция, за да улови сигнала, идващ през стационарен телефон, който вече има инсталирана такава.
Това ще Ви осигури телефонен сигнал без фонов шум или смущения. В резултат на това сигналът е по-ясен и се чува по-лесно.
Bluetooth
Повечето съвременни слухови апарати разполагат с Bluetooth, който се активира, за да се предават телефонни обаждания директно в слуховия апарат от мобилния Ви телефон. Това означава, че когато отговаряте на телефона, не е необходимо да вдигате устройството и да го придържате към микрофона.
Трябва само да приемете обаждането и можете да започнете да разговаряте с човека от другата страна. При някои слухови апарати дори не е необходимо телефонът да е наблизо, можете да приемете телефонното обаждане с натискане на бутон на слуховия апарат.
Някои модели слухови апарати дори изпращат гласа на обаждащия се към двете уши, като Ви дават бинаурален сигнал. Слуховите апарати с Bluetooth позволяват провеждането на разговори "със свободни ръце" в автомобила (не всички модели, проверете при производителя) и могат да бъдат свързани с аудиосистемата на автомобила.
Telstra
Telstra предлага на своите клиенти телефонни устройства с усилващ ефект за хора със загуба на слуха. Съществуват различни възможности за подобен тип телефони, подходящи за хора с по-ниски нива на слуха, включително телефон с подобрен зрителен и звуков ефект, телефон с голям бутон и клавиатура (TTY - за хора с ограничен говор и/или слух). Ако искате да проучите видовете помощни телефонни услуги, които можете да получите за телефони с фиксирана линия, свържете се с Telstra, за да разберете как могат да Ви помогнат.
Тактики
Използването на конкретни тактики, които биха улеснили чуването по телефона, ще допринесе много за осигуряването на добра комуникация за Вас и Вашия събеседник по телефона. На първо място, винаги трябва да уведомявате лицето от другата страна на връзката, че страдате от загуба на слуха и може да се наложи да помолите за повторения по време на разговора.
Искането за повторение не е необичайно - независимо дали страдате от загуба на слуха или не. Когато телефонният сигнал не е добър, всеки човек ще има нужда някои неща да бъдат повторени.
Ако се обаждате на непознат човек - може би в магазин, медицински център или туристическа агенция - подгответе си поредица от "затворени въпроси". Този тип въпроси обикновено изискват само отговор "да" или "не", така че са по-лесни за чуване и прогнозиране на отговора. Ако трябва да получите адрес или телефонен номер от обаждащия се, запишете какво казва той, след което го повторете, за да се уверите, че сте чули и записали информацията правилно.
И не забравяйте, че ще Ви е по-лесно да чуете всяка информация, ако държите телефона до по-доброто си ухо и се намирате в тиха среда.
Изпробвайте тези съвети с партньора си или с познат, който се обажда, и ги практикувайте, по-специално тактиката за чуване. Можете също така да получите помощ от Вашия аудиолог или аудиометрист при следващото Ви посещение при тях.
Помолете ги да Ви покажат как да активирате телебобината или Bluetooth за стрийминг и да проверят дали слуховият Ви апарат е настроен така, че да отговаря най-добре на нуждите Ви за провеждане на телефонни разговори. Прилагайте на практика тези съвети и за нула време ще започнете да общувате ефективно по телефона!